Cultureel ondernemerschap 2017-06-30T10:51:04+00:00

Commerciële strategie en innovatie

Cultureel ondernemerschap

Cultuurmarketing + Relatiemanagement = Cultureel Ondernemerschap

Cultuurmarketing en cultureel ondernemerschap zijn actueel. In de cultuursector zijn commerciële processen net zo goed toepasbaar als in andere sectoren, en Paul Postma Marketing Consultancy heeft daar veel ervaring mee. Denk aan het succes van de Museumkaart, het project Kinderen en Museumbezoek en de adviesrol van PPMC inzake cultureel ondernemerschap voor de Raad voor Cultuur bij haar beoordeling van  subsidieaanvragen in het kader van de regeling culturele basisinfrastructuur 2017 – 2020.

Naast sponsorbeleid gaat cultuurmarketing over relatiemanagement met nieuw en bestaand publiek. Het is de kunst van het werven van nieuwe bezoekers, en het verhogen van de bezoekfrequentie van bestaande bezoekers.

Herkenbare klantvragen

  • Hoe vergroot ik mijn eigen inkomsten?
  • Hoe kan ik mijn publieksgroepen beter herkennen en waarderen?
  • Wat is een goed cultureel ondernemersplan?

Door actief aan relatiemanagement te doen kan een culturele instelling:

  • nieuwe doelgroepen werven;
  • bestaande klanten kennis laten maken  met een ander aanbod;
  • de bezoekfrequentie verhogen;
  • haar aanbod beter afstemmen op het publiek;
  • de kosten van haar marketing- & verkoopactiviteiten verlagen en tegelijkertijd de resultaten verbeteren.

Cultuurmarketing, relatiemanagement en Cultureel ondernemerschap hoeven niet gepaard te gaan met grote investeringen. Paul Postma Marketing Consultancy heeft door haar pragmatische en resultaatgerichte aanpak regelmatig aangetoond dat investeringen in relatiemanagement zich op korte termijn kunnen terugverdienen.

Praktijkvoorbeelden van cultuurmarketing

  • Kinderen en Museumbezoek: inzichten en activiteiten om meer kinderen musea te laten bezoeken. kijk ook hier
  • Strategieontwikkeling en implementatie van de Museumkaart.
  • Opzetten van een database voor publiek relatiemanagement.
  • Begeleiding bij het ontwikkelen en uitvoeren van een multimediale campagne in de culturele sector.

De cultuursector is momenteel volop in beweging. Neem contact met ons op als u in deze roerige tijden een antwoord wenst op vragen op het gebied van Cultureel ondernemerschap, marketing, verkoop en publieksontwikkeling.

Voorbeelden van klanten die wij hiermee verder hebben geholpen

Klantcase: Museumkaart

De ontwikkeling van een businessplan voor de Museumkaart

> Naar klantcase

Klantcase: Ministerie van OCW

Kinderen gaan voor de inhoud, en je moet wat kunnen doen!

> Naar klantcase