‘De klant betrekken bij je campagne werkt niet’

//‘De klant betrekken bij je campagne werkt niet’

‘De klant betrekken bij je campagne werkt niet’

Interview van Romy Donk, Redacteur MT online & MT magazine, met Paul Postma

Nu consumenten zich via verschillende (online) kanalen bewegen, is het zaak dat bedrijven hier slim op inspelen. Social media-medewerkers kunnen via deze kanalen direct contact met de klant onderhouden, maakt dat de inzet van externe bureaus overbodig?

Campagne voeren à la Rabobank-stijl, dat doen wel meer bedrijven. Rabobank liet eerder weten op zoek te zijn naar creatief talent via social media, om hun herpositionering vorm te geven. De invulling van de campagne ligt ook bij de creatievelingen. ‘De gedachte om ‘het volk te laten spreken’ is niet nieuw en het werkt ook niet.’ Dat stelt Paul Postma van Paul Postma Marketing Consultancy, een organisatie- en adviesbureau.

Verras je klant

‘Rabobank is niet het eerste bedrijf dat het probeert, Hema deed twee jaar geleden iets soortgelijks door klanten te vragen welke artikelen in de aanbieding moesten’, aldus Postma. ‘Wat ze eigenlijk doen, is aan de klant vragen: ‘wat wil je hebben?’ Maar dat is niet de vraag die je moet stellen, want uit onderzoek blijkt dat klanten helemaal niet weten wat ze willen. Ze willen juist verrast worden, verleid worden tot het kopen van een product. Niemand heeft toch ooit om een smartphone gevraagd? Maar nu heeft iedereen er een. Van die Hema-actie heb ik daarna trouwens nooit meer iets gehoord.’

Reclamebureau blijft onmisbaar

Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen thematische lange termijncampagnes van bedrijven en het managen van social media. Voor een lange termijncampagne die je uitstraling moet beïnvloeden is een reclamebureau nog steeds nodig, stelt Postma. ‘Reclame maken is een vak apart. Een reclamebureau kan dat veel beter dan dat je het gaat doen als bedrijf, als het niet je core business is. In zo’n geval zou ik dus wel een reclamebureau inhuren.’

Invloed sociale media

Bedrijven hebben vanwege alle verschuivingen naar digitaal consumeren en social media, veel meer kanalen beschikbaar om hun doelgroep te bereiken. Millennials die aan het werk gaan, hebben van nature feeling met online en social media. Zij zijn er tenslotte mee opgegroeid. ‘Je kunt er dus ook voor kiezen als bedrijf om een aantal jonge professionals aan te nemen die zich fulltime op social media storten’, zegt Postma. ‘Het komt altijd neer op de vraag: besteed je het uit of niet? Die keuze is voor elk bedrijf anders.’

Postma verwacht niet dat reclame ooit van de buis zal verdwijnen, maar hooguit op een ander scherm te zien zal zijn. Social media heeft uiteraard invloed op de manier waarop bedrijven zichzelf presenteren naar de buitenwereld. Maar daar springen marketingbureaus slim op in met een online strategie die zich focust op SEO, SEA en social media. ‘De keuze blijft dus ruim voor bedrijven. Er zijn genoeg externen aan wie je het kunt uitbesteden, maar tegenwoordig kun je het als bedrijf ook zelf doen. Soms worden gespecialiseerde bedrijven er zelfs beter in dan het bureau dat ze inhuren’, lacht Postma.

2017-09-11T20:31:36+00:00 14 april, 2017|Actualiteit|