Paul Postma: Met data stuur je beter dan met je brein

Paul Postma was 10 oktober dagvoorzitter en keynote spreker op het Adfo Big Data Seminar over de impact en praktische toepassingen van Big Data Marketing voor organisaties. Hij opende het seminar en introduceerde Matthijs van Peppel (NRC), Sabina Wouda (Randstad), Philippe Baecke (Vlerick Business School) Tim Zunneberg en Erik van Heeswijk (Omroep Brabant) en Fabian Spaargaren (Vakantieveilingen).

Een paar opmerkelijke statements:

  • Of data wel of geen voorspellende waarde hebben om het gedrag van mensen te voorspellen, hangt samen met het deel van het brein waar deze data gelokaliseerd kunnen worden.
  • Ook met weinig data kunnen betrouwbare voorspellende modellen worden gebouwd; je hoeft niet big te beginnen.
  • Data-scientists en analisten moeten niet met elkaar op één afdeling werken, maar per groepje in hun eigen business; dat levert vruchtbare samenwerking op met  marketeers.
  • Bekijk bij alles wat je bedenkt en doet goed welke data je hebt in je eigen systemen, welke data je met welk doel verzamelt, welke algoritmes je ontwikkelt,  tegen welke kosten/opbrengsten. 
  • Vaak zijn slechts enkele variabelen echt verklarend voor het commerciële eindresultaat.
  • Bedenk eerst een doel voor het maken van data, en ga daarna pas analyseren.
  • In de uitzendwereld werkt de gecombineerde inzet van de ‘aloude’ intercedent met een sales app die Big Data informatie van kansrijke prospects toont.
  • Mits je hen op de juiste wijze meeneemt in het proces, blijken ook journalisten uitstekend te kunnen meewerken in verbetering van de resultaten met ondersteuning van big data.
  • Proefabonnementen kosten alleen maar geld en leveren niets op; abonnementen voor langere periodes met een flink premium hebben een rendabele levensduur.
  • Beschrijvende en voorspellende analysetechnieken en algoritmes zijn de basics die je op orde moet hebben; investeringen in artificial intelligence en andere hippe termen volgen daarna.
  • Ingewikkelde afwegingen tussen optimale opbrengst, gewenste aantallen, klanten en timing kunnen uitstekend met big data worden uitgevoerd; maar dat is geen simpele toepassing.
  • Er is een testwinkel van Amazon die werkt op beeldherkenning: bekijk hier de YouTube video

En Paul tenslotte over het zicht dat big data biedt: laat je als een onbevangen kind verrassen hoe de markt er in werkelijkheid uitziet.

De praktijkcase van NRC is te lezen in een interview met Matthijs van Peppel:  lees hier het interview.

Het boek Big Data Marketing is verkrijgbaar via onder andere Managementboek.nl.