Afgelopen week werd Paul Postma Marketing Consultancy voor de tweede keer in de afgelopen vijf jaar door Emerce bekroond tot beste Marketing adviesbureau van Nederland. Consultancy.nl stelde vier vragen aan Paul Postma, oprichter en Managing Partner van het adviesbedrijf, om meer te weten over het geheim achter het succes. 

Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC) werd medio jaren ’80 opgericht. Na jaren van groei werd PPMC in 1990 lid van de adviesmaatschap van Ernst & Young. Onder de kap van het accountants- en advieskantoor groeide het PPMC team uit tot zo’n 40 adviseurs. Toen in 2000 de adviestak van EY werd verkocht aan Capgemini besloot PPMC om zelfstandig verder te gaan. Anno 2014 bestaat het team van Paul Postma Marketing Consultancy uit drie partners (Paul Postma, Richard Geukema, Lex Pluijter) en een tiental verbonden consultants. De marketingspecialist uit Nieuwegein werkt voor onder meer banken, (zorg)verzekeraars, musea, technologiebedrijven, OCW, luchtvaart- en telecomspelers.

Emerce 100

In de 2014 editie van de ‘Emerce 100’ werd Paul Postma Marketing Consultancy als beste beoordeeld door Nederlandse managers. Vier jaar geleden, in 2010, stond het adviesbedrijf ook al bovenaan en in alle tussenliggende jaren wist het telkens een top-10 notering te behalen. Aanleiding voor Consultancy.nl om Paul Postma, oprichter en directeur van PPMC, te ondervragen over het geheim achter het succes.

Gefeliciteerd met de #1 notering. Hoe hebben jullie dit intern gevierd?
Dank je wel. Ehh…  eerlijk gezegd hebben we daar nog geen tijd voor gehad. Midden in een bespreking kwam een Google Alert binnen. Later zag ik dat dit de #1 melding was. De felicitatie van Emerce vond ik trouwens terug in de spam. Weet ook niet hoe dat kan. Heb ik bijgesteld. De eerstvolgende keer dat we met elkaar op kantoor zijn – komt niet zo vaak voor – zal ik tom pouces meebrengen.

Hoe verklaar je het feit dat PPMC zo goed scoort bij Nederlandse managers?
Dat zou je hen moeten vragen. Wat we nogal eens terugkrijgen is onze menselijke betrokkenheid; ‘warm en no nonsense’ noemt een van onze relaties het. Aan de ene kant zorgen we er glashard voor dat onze relaties – simpel gezegd – na ons advies meer verdienen tegen lagere kosten, en aan de andere kant is empathie ons ook niet vreemd. We leven mee met onze klanten.

PPMC concurreert in de lijst jaarlijks tegenover grote namen als McKinsey, BCG, Strategy&, VODW en de Big 4 kantoren. Hoe onderscheidt PPMC zich van deze grote concurrenten?
Het grootste verschil is dat we kleiner zijn. En we bemoeien ons uitsluitend met commerciële processen met de klant als uitgangspunt: aan welke klanten verdien je wel en niet, hoe lang, welke zijn het meest kansrijk, welk businessmodel past daar het beste bij, en met welke aanpassingen in je strategie. Wij beginnen met klantgedrag, niet met merken. Wij zijn heel scherp in het vaststellen van dat gedrag. Dat leidt vaak tot opmerkelijke inzichten. Neuromarketing was bij PPMC al de basis voor het mode werd. Voor logistieke vraagstukken, productieprocessen, IT, reorganisaties, … daar moet je de grote adviesbureaus voor hebben.

Uit de feedback van de ondervraagde managers blijkt dat PPMC met name hoge ogen gooit op het gebied van kennis/know-how*. In hoeverre is dit aspect ook een bewust onderdeel van de strategie van PPMC?
Tja, bewust? We zijn nu eenmaal wie we zijn. En we beperken ons tot commerciële vraagstukken. Meer verkopen voor minder geld met alle data en media die de wereld op dit moment kent. Op dat vakgebied zijn we vreselijk goed. We hebben drie partners met jarenlange ervaring en in elk project werkt één partner van begin tot eind mee, in combinatie met onze twintigers en dertigers. Die zijn gewoon handiger in alles wat met sociale en andere media mogelijk is; maar de partners herkennen beter de winstgevende toepassingen. En we helpen het nog praktisch uitvoeren ook. In die combinatie schuilt de know-how.

* De vier beoordelingsgebieden van de Emerce 100: kennis/know-how, prijs-kwaliteitverhouding, flexibiliteit en betrouwbaarheid.

Lees hier het originele artikel op www.consultancy.nl