Aansluitend op de DDMA Data Dag vierde de DDMA haar 15e verjaardag in de Kromhouthal. Paul was uitgenodigd voor een korte inleiding. “15 jaar stelt niks voor”, begon hij opgewekt. “Eén op de 4 à 5 auto’s is 15 jaar of ouder. Dus waar hebben we het over? Nou, de data uitbarsting waarmee het datagestuurde marketingvak een kwantumsprong maakte is nauwelijks 10 jaar oud. Niet alleen marketing, maar heel ons leven en gedrag zijn in 10 jaar door elkaar geschud. En dat is nog maar het begin.”
DDMA directeur Diana Janssen had Paul, die de gevaren van data zelden onbesproken laat, op het hart gedrukt alleen maar leuke dingen over data te vertellen. “Het is tenslotte een feestje.” Leuk was hij wel, maar de rest kwam ook. “Ongekend, ongekend al die mogelijkheden!” riep hij bij al zijn voorbeelden die steeds zuurder werden. “En dat het met de ongekend knappe database van Facebook, samen met een briljante econometrist mogelijk is geworden dat… een liegende, frauderende, onroerend goed boer die 4 keer gierend failliet is gegaan, en die “vrouwen bij haar poesje grijpt, dat die president van Amerika kan worden! Ongekend! Ongekend! Dat ik dát nog mag meemaken!”
Hij eindigde met een prent uit 1835 waarin werd voorspeld dat we in het jaar 2000 allemaal in stoomrijtuigen rijden. “Dat zit er minder ver naast dan je bij eerst oogopslag denkt, we rijden immers allemaal in rijtuigen, alleen niet op stoom. Hoewel, rijdt iemand van u in Toyota Mirai?” vroeg hij de zaal. “Uit de uitlaat van die waterstofauto komt gewoon stoom. Dus zover zaten ze er inderdaad niet naast.”