Marketing intelligence

Neuromarketing

PPMC is specialist in toepassing van principes neuromarketing in de aansturing van commerciële processen. De ultieme kennis van het koopgedrag van de consument ligt besloten in de werking van zijn brein. Wie weet hoe het brein reageert, weet hoe hij de consument moet benaderen. Daar ligt de essentie van neuromarketing. Zie Anatomie van de verleiding- Neuromarketing succesvol toegepast. Die kennis kan zeer effectief worden ingezet om het marktbeleid op af te stemmen. Dat betreft zowel de propositie, de keuze van het distributiekanaal, de optimale prijs als de communicatie. Met de kennis van het brein breekt een nieuwe fase aan in het vakgebied marketing.

De toepasbaarheid is verrassend groot door het feit dat het brein voor belangrijke zaken voor ieder mens op grote lijnen gelijk reageert. De rol van de verleiding, van de prijs, van beelden waar de blik onvermijdelijk op valt is op hoofdlijnen bij iedereen gelijk. Wel verschillen de gradaties waarin deze zaken een rol spelen. En er is verschil tussen mannen en vrouwen, en tussen ouderen en jongeren.

Herkenbare klantvragen

  • Hoe pas ik neuromarketing toe in marketing en verkoop?

  • Wat stuurt het klantgedrag: Emotie of logica?

Drie methoden geven toegang tot het brein.

  1. Uitwendige reflexen: de oudste is lichaamstaal die direct laat zien wat het oude, emotionele brein vindt, ondanks wat iemand zegt. Voor oogbeweging (eye tracking) en gezichtuitdrukking (facial coding) is apparatuur nodig.
  2. Input-/outputmodellen: je stelt systematisch vast welke signalen (bijv. afbeeldingen, prijs, productvarianten, woorden) welke reactie oproepen van het brein. Welke inputdata leveren welke outputdata. Daarmee is veel kennis verzameld bij CRM en database marketing, waarmee je precies ziet waar het brein wel en niet gevoelig voor is.
  3. Inwendige reflexen: Met EEG’s of fMRI scans kijk je in het brein waar het zuurstofrijke bloed heen stroomt, bij confrontatie met een reclame of product. Als je weet welke zones in het brein waarbij zijn betrokken, kun je concluderen wat iemand ervan vindt, ook weer ondanks wat iemand zegt.

PPMC leert haar relaties welke methode je het beste wanneer kunt gebruiken. Voor de methoden 1 en 3 kennen wij de bedrijven die dit kunnen uitvoeren. PPMC leert haar relaties om methode 2 zelf te gebruiken. Het brein blijft bij deze methode zelf een black-box, en je leert nauwkeurig  wat je moet doen om de hoogste koopkans te bereiken. Het voordeel van deze methode is dat je een real life situatie hebt met alle marketingvariabelen. Eye tracking, facial coding en scans zijn juist geschikt om bill boards en commercials te testen en om merkwaarde te meten. Wat je leert over het brein is bij alle methoden gelijk. Je ziet wat het brein wel en niet aantrekkelijk vindt, en dat is vaak anders dan je zelf denkt.