Vicrea

Vicrea (www.vicrea.nl) is een Geo-ICT bedrijf dat de publieke sector helpt om haar dienstverlening aan bedrijven en burgers efficiënter en toegankelijk te maken. Vicrea doet dit door haar kennis van “Spatial IT”: geïntegreerde data voor elke gebruiker overal beschikbaar.
Ruim een jaar geleden benaderde Kees Radstaak, directeur van Vicrea, Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC) om de commerciële strategie te herijken en te verrijken.

De juiste dingen op de goede manier doen
‘We waren sterk gegroeid’ begint Kees ‘en dat gaf reden voor een herijking. We hadden een historie in producten (software) en diensten (detachering en maatwerk), maar die twee disciplines fungeerden bijna als aparte bedrijven.  Centraal aan PPMC stonden vragen als wie zijn we, waar zijn we specifiek goed in, welke klanten bedienen we resp.  willen we bedienen en hoe zorgen we voor een effectieve interne samenwerking. Bovendien was ook de sturing op de inspanning van de buitendienst aan de orde, in relatie tot de commerciële doelstelling’. Ofwel: hoe verkopen we meer met dezelfde mensen.
Kees maakt de vergelijking met het kijken naar een schilderij in het museum. ’Van de buitenkant lijkt het simpel, maar probeer het maar eens na te maken. Ik heb ervaren  dat je professionals als jullie kunt gebruiken om structuur aan te brengen in keuzes op het gebied van vorm en kleurgebruik, die voor een effectieve uitwerking van het schilderij zorgt.’ En dat schilderij is Vicrea.

Vreemde ogen helpen bij het aanbrengen van focus
‘We zijn met PPMC een proces doorgegaan met werk- en analysesessies. We hadden zelf natuurlijk al veel ideeën over het te voeren beleid. PPMC versterkte de bewustwording en gaf ons extra richting. Bijvoorbeeld waar het gaat om de focus op de publieke sector en het optreden als één bedrijf met oplossingen voor klanten. Op de nieuwe website laten we vooral ook onze klanten het Vicrea verhaal vertellen.’
Hij vervolgt: ‘In het sales gedeelte van het commerciële proces heeft PPMC ons laten zien hoe je inspanningen van buitendienstmedewerkers op een gestructureerde manier kunt beoordelen en verbeteren in relatie tot de sales doelstellingen. We hebben nu een betere sturing op het geheel.’
‘De spreekwoordelijk vreemde ogen dwingen niet alleen, maar hebben ons daadwerkelijk goed geholpen’ aldus Kees.

Andere interessante cases

Festival droomt van perfecte marketing operatie

Ontwikkeling businessplan
Museumkaart

Toeslagen megaproject voor de Belastingdienst