Mojo Concerts (www.mojo.nl) organiseert al ruim vijfenveertig jaar concerten in zalen, festivals op weilanden en evenementen in stadions.

De kern van de business wordt gevormd door het naar Nederland halen van de grote internationale artiesten. Bekende festivalmerken zijn onder andere A Campingflight to Lowlands Paradise, North Sea Jazz Festival, Pinkpop en het Songbird Festival.

Directeur Dick van Zuijlen van Mojo Concerts heeft PPMC gevraagd om commerciële structuur aan te brengen in de ontwikkelingsrichting van de eigen merk festivals, waarbij het Songbird festival als voorbeeld dient. “We zijn een organisatie van glamour aan de voorkant en van zakelijkheid aan de achterkant”, licht Dick toe.  “Alleen namen we soms te weinig tijd om te dromen over het festival op lange termijn en om met de juiste voorbereiding en keuzes de markt te benaderen. Na het ontstaan van een idee werd veelal meteen tot uitvoering overgegaan vanuit het onderbuik gevoel. We zijn gewend om een perfecte uitvoering neer te zetten; als het doek om 20.00 uur opengaat moet alles kloppen. Soms  ontbrak de onderbouwde marketingkoppeling tussen onze festivaldroom en de geoliede machine om de droom te laten groeien.”

Het project in het kort

PPMC stelde een compact advies- en begeleidingstraject voor met een gestructureerde workshop en een afrondend strategisch marketingadvies met een praktisch handvat: template. “Vooraf was er bij sommigen  enige scepsis over de inzet van een extern bureau dat weinig van festivals weet”, geeft Dick aan. Hij vervolgt: “maar gaandeweg het traject bleek PPMC de juiste partij om ons DNA te herontdekken en vanuit onze kracht trots te zijn op wat we creëren. Vooral de workshop onder leiding van de professionals van PPMC heeft geholpen om gezamenlijk het best passende marketing template te ontwikkelen en gestructureerd in te vullen voor het Songbird Festival.”

Resultaat
Dick omschrijft het resultaat van het PPMC traject als volgt: “PPMC heeft de structuur aangebracht met de juiste afwegingen tussen droom en uitvoering. En zonder dat het door het projectteam als beperkend wordt ervaren. Integendeel, het team heeft ervaren dat het strategisch marketing template een goed middel is om hun eigen creativiteit op de juiste manier aan te wenden voor het beste resultaat. We kunnen nu zeggen dat we van plan naar uitvoering ons huiswerk hebben gedaan, een investering die zich terugbetaalt. In het Songbird plan 2015 zijn de belangrijkste commerciële elementen herijkt en verrijkt.”

Andere interessante cases

Webanalyse als input voor succesvol vernieuwde website

Ontwikkeling businessplan
Museumkaart

Toeslagen megaproject voor de Belastingdienst