Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017
In Big Data Marketing, simpel – snel – succesvol combineert Paul Postma de wereldwijde impact van Big Data Marketing met de praktische alledaagse toepassingen voor organisaties. Big Data Marketing is een verrassend vak waarmee bedrijven en organisaties hun commerciële activiteiten aanzienlijk kunnen verbeteren. Het laat een scherper beeld zien van de commerciële werkelijkheid dan je eigen ogen. Paul Postma maakt Big Data Marketing voor grote en kleine organisaties uitstekend toepasbaar. En laat zien hoe je de voordelen kunt realiseren.
Het boek voert je door het proces waarmee je van big data, maar ook van weinig data, het meeste plezier hebt bij marketing en verkoop: commerciële processen. Om de voordelen van sturen op data te gebruiken, hoef je niet ‘big’ te beginnen. Als je klein begint overzie je beter wat je doet en ervaar je hoe je voorspellende waarde creëert uit data. Diezelfde principes zijn ook van toepassing als de hoeveelheid data immens en snel wordt met een onoverzichtelijk aantal bronnen.
Het boek staat vol praktijkvoorbeelden van onder andere Ben & Jerry’s, Disneyworld, Dreft, funda, Landal GreenParks, Marston’s, McDonald’s, Prins & Dingemanse, Sanoma en VICE.
‘Paul Postma toont in dit boek dat innoveren en verantwoordelijkheid nemen uitstekend samengaan met het neerzetten van mooie marketingresultaten. Met zijn heldere, enthousiaste schrijfstijl, strategische onderbouwing en praktische voorbeelden maakt hij duidelijk hoe elke marketeer met behulp van big data zijn of haar organisatie vooruit kan brengen. Met ‘Big Data Marketing, snel – simpel – succesvol’ onderscheidt Paul Postma zich wederom als gezaghebbend denker en schrijver. Ons vakgebied is een boek vol duiding en praktische tips rijker. Doe er uw voordeel mee!’ – Diana Janssen (directeur DDMA)
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. Waar hebben we het over
1.1 Voor wie is dit boek en voor wie niet
1.2 Big data: wat is het en waarom is het belangrijk
1.3 Waarom zijn we gek op big data
2. Een overzicht
2.1 Ontwikkeling in de tijd en soorten
2.2 Oneindig veel voorbeelden
2.3 Wie zijn de gebruikers
3. Werken met big data
3.1 Creëer orde in data door vast te stellen wat je zoekt
3.2 Gebruik de klantwaardekubus
3.3 Gebruik de indeling in commerciële hoofdprocessen
4. Rekenen met big data
4.1 Enkele belangrijke indelingen
4.2 Beschrijvende analysemethoden met hun voor- en nadelen
4.3 Voorspellende analysemethoden met hun voor- en nadelen
5. Strategische keuzes met big data
5.1 Vier niveaus in big data strategieën en wat je per niveau kunt
5.2 Strategische keuzes binnen big data zelf
6. Big-datatoepassingen voor marketing en verkoop
6.1 De reis van de klant als uitgangspunt
6.2 Het spiegelbeeld van de klantreis
6.3 Het binnenwerk van de klantreis is een oude bekende
7. En nu ga je beginnen
7.1 De zeven stappen voor succesvol invoeren van big data bestaan niet
7.2 Mijn favorieten adviezen
7.3 Drie dodelijke missers
7.4 Stappenplan op hoofdlijnen