Kleyn, Global in Trucks

Achteroverleunen is niet de stijl van het in 1919 opgerichte bedrijf Kleyn Trucks. Het strategisch beleid van Kleyn Trucks is ambitieus en vooruitstrevend. Kleyn Trucks wil herkend worden als hét wereldwijde netwerk voor de distributie van gebruikte bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf streeft naar continue verbetering en groei. Ze klopten aan bij PPMC.

Wie over het terrein van Kleyn Trucks in het Gelderse Vuren loopt, waant zich in een jongensdroom. Links en rechts lachen grote glimmende trucks in alle kleuren van de regenboog je toe. Gebruikte trucks die ogen als nieuw. Het blijkt grotendeels om ‘jonge oudjes’ te gaan, die uit alle delen van de wereld worden gehaald door de inkopers en net zo wereldwijd weer worden afgezet door de verkopers van Kleyn Trucks. “Rusland, Polen, Roemenië en Bulgarije zijn de toppers”, vertelt Dave Nijssen, algemeen directeur van Kleyn Trucks. “Verder vind je onze bedrijfsvoertuigen in het Midden-Oosten.” Dat internationale voel je direct bij binnenkomst in het kantoor van Kleyn Trucks. Met alleen de Nederlandse en Engelse taal heb je het nakijken. Om successen te boeken over de landgrens spreken veel verkopers inmiddels Russisch, Roemeens, Pools en/of Portugees.

Gezocht: Helikopter-view
Vorig jaar verkocht Kleyn Trucks meer dan 8.000 tweedehands voertuigen (vrachtwagens, opleggers, aanhangwagens, bestelwagens). Hoewel het een topjaar was, daagt het bedrijf zichzelf uit voor verdere groei. De directie van Kleyn Trucks wilde wel van een buitenstaander horen ‘Hoe staan we er voor en wat kan beter?’ “Directies worden toch vaak opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen. Daarnaast word je op den duur ‘bedrijfsblind’ voor je eigen organisatie. Dan is het fijn om strategische zaken getoetst te krijgen door een externe partij. We waren op zoek naar een deskundige met een helikopterview”, aldus Nijssen.

Nuchtere sfeer
Naar aanleiding van gelezen boeken van Paul Postma was de keus snel gemaakt. PPMC werd uitgenodigd en kreeg de ruime opdracht mee: “Kijk eens naar onze commerciële processen en vertel ons wat jullie ervan vinden. Hoe staan we ervoor en wat kan er beter?” PPMC-consultant Frank de Gouw en grondlegger Paul Postma pasten volgens Nijssen perfect bij het Vurense bedrijf: “Nuchter, no-nonsense en praktisch. Het werd ons al snel duidelijk dat Kleyn Trucks en PPMC dezelfde sfeer ademen.”

Opnieuw bovenaan bij Google
Uit de resultaten van de analyse van de commerciële processen, bleek dat Kleyn Trucks vooruitstrevend in data-analyse is. Door structureel kennis te delen via een intern systeem, zijn ze hun markt ver vooruit. Toch waren er nog punten waarop progressie geboekt kon worden om nog slagvaardiger de toekomst tegemoet te treden. Zo bleek uit de analyse dat de vindbaarheid via internet nog effectiever kon. “Via een aantal simpele ingrepen op onze site hebben we in zeer korte tijd direct dit advies in de praktijk kunnen omzetten naar meer hits”, licht Nijssen toe. Om er lachend aan toe te voegen: “Met onze nieuwe site kan dit alleen maar beter worden. De verwachting is dat we snel weer bovenaan staan bij Google.”

Tastbare oplossingen
Ook op het gebied van de ‘push & pull’-strategie en de effectiviteit van de verkoop bleek nog het een en ander te winnen. Kleyn Trucks is direct aan de slag gegaan met de adviezen van PPMC. “We hebben een update van de telefooncentrale aangeschaft om nog meer gegevens uit het systeem te halen. Zo kunnen we in de toekomst precies zien hoeveel telefoontjes we binnen krijgen uit bijvoorbeeld Roemenië en wie ze opvolgt. De vertaalslag naar hoeveel klanten dat nu oplevert of zou kúnnen opleveren is snel gemaakt.”

Tevreden sluit Nijssen af: “Het advies dat ons traject met PPMC heeft opgeleverd is zeer tastbaar. Het zijn eenvoudige oplossingen met een gedegen, wetenschappelijke onderbouwing. Voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zitten.”

Andere interessante cases

Festival droomt van perfecte marketing operatie

Ontwikkeling businessplan
Museumkaart

Toeslagen megaproject voor de Belastingdienst